Blog: sociale etiquette op de werkvloer


Het blog van deze maand gaat in op de vraag wat een burn-out is en wat je zoal ertegen kan doen. Alle feedback is welkom, dus laat maar weten wat je ervan vindt! Bekijk zeker ook meer werk van Daphne. Veel leesplezier!


Iedereen moet eraan geloven, je begint met een nieuwe baan. In de eerste weken ontmoet je nieuwe mensen en leer je een hoop nieuwe vaardigheden. Maar hoe zit het nou met die kantooretiquette? Hoe pak je de eerste vrijdagmiddagborrel aan en wat deel je uit tijdens je verjaardag? Bij ieder bedrijf is het anders en het kan soms best lastig zijn. Daarom hebben we in deze blog de richtlijnen voor de sociale etiquette op de werkvloer samengevat.

 

Eerste werkdag

 

Een goede voorbereiding is het halve werk

Tijdens het sollicitatieproces heb je al kennis gemaakt met jouw nieuwe werkgever. Je weet in grote lijnen bij wat voor bedrijf je gaat werken en wat voor functie je gaat invullen. Er wordt natuurlijk niet van je verwacht dat je alles van het bedrijf weet op jouw eerste dag, maar een goede basiskennis wordt zeker gewaardeerd. Neem daarom vóór jouw eerste werkdag nog eens goed de website door en doe onderzoek naar jouw nieuwe functie.

 

Voorbereiding op alle kennismakingsgesprekken kan ook zeker nuttig zijn. Je gaat veel nieuwe mensen ontmoeten die allemaal dezelfde vragen aan je gaan stellen. Zeker als je dit lastig vindt kan een goede voorbereiding helpen. Bedenk van tevoren wat je kan zeggen als iemand je vraagt je voor te stellen. Zo kom je niet voor het blok te staan. Een halve minuut is genoeg om te vertellen wat je hiervoor hebt gedaan en wat je gaat doen in je nieuwe rol.

 

Wees altijd op tijd

Dit had ik zelf ook wel kunnen bedenken, horen we je denken. Toch zijn er te veel mensen die, bijvoorbeeld door een lekke band of vertraging van de bus, te laat zijn op hun eerste werkdag. Daar gaat je goede eerste indruk. Daarnaast kom je nog eens heel gestrest binnen. Plan daarom altijd goed hoe je moet reizen en bekijk waar het fout kan gaan. Zeker op de eerste werkdag is het een goed idee om minstens een kwartier eerder van huis te gaan.

 

Kleed je gepast

Als het goed is, heb je inmiddels wel een beeld van de bedrijfscultuur en de dresscode van je nieuwe werkgever. Weet je het niet helemaal zeker? Ga dan voor de veilige optie: je kunt beter in je nette blouse of overhemd verschijnen dan met gescheurde jeans en afgetrapte sneakers. Met nette kleding zit je altijd goed.

 

Eerste vrijmibo

 

Ken je grenzen

Dronken in slaap vallen op de dansvloer of overgeven in de taxi met je collega’s, dat wil je niet. Onthoud dus dat je aan het borrelen bent met collega’s en dat je na het weekend gewoon weer op het werk moet verschijnen. Dan wil je liever niet worden nagekeken als de collega die dronken een speech gaf. Je weet zelf (hopelijk) het beste waar jouw grenzen liggen wat alcohol betreft. Dus houd hier dan ook ook rekening mee.

 

Praat over dingen die jij interessant vindt

Als small talk niet jouw sterkste punt is, kan een eerste vrijdagmiddagborrel vrij ontmoedigend zijn. Zeker als je nog niet iedereen heel goed kent, zullen vragen als ‘Wat doe je in het dagelijks leven?’ of ‘Waar woon je?’ je om de oren vliegen. Als je uitgepraat bent over de standaarddingen hebben we één tip; wees jezelf. Als je gaat praten over onderwerpen die je niet interesseren omdat je het gevoel hebt dat dat moet, gaat het niet werken. Onthoud natuurlijk wel dat je op je werk bent, dus een kleine filter is altijd handig. Praat bijvoorbeeld over leuke restaurants als je een echte foodie bent.

 

Verjaardagen

 

Je verjaardag vieren op jouw nieuwe werk

‘Moet ik nou trakteren of niet? En wat dan? Misschien doen ze dat hier wel niet’. Verjaardagen vieren op de werkvloer kan lastig zijn, zeker als je nieuw bent. Twijfel je nou over je traktatie? Ga dan voor de veilige optie. Kom niet aan met 14 zelfgemaakte taarten, een pakje koekjes wordt namelijk altijd wel gewaardeerd.

 

Verjaardagen van collega’s

Die ene collega die je eigenlijk nog nooit gesproken hebt, is jarig. Wat doe je? Ga je een hand geven of blijf je veilig zitten. Het ligt natuurlijk aan de situatie en het soort bedrijf waar je werkt, maar je kan het beste kijken naar wat de mensen om je heen doen. Als iedereen even langs gaat om te feliciteren, kan je gewoon aansluiten. Blijven andere mensen ook zitten en vind je het toch nog wat spannend? Blijf dan gewoon lekker zitten.

 

Feestdagen

 

Wees sociaal op de kerstborrel

Natuurlijk kan het zijn dat je het met je ene collega een stuk beter kunt vinden dan met de andere. Toch is de kerstborrel het ideale moment om ook eens een gesprek aan te gaan met een collega buiten jouw team. Altijd al willen weten waar dat meisje van human resources dat leuke jasje vandaan heeft? Dit is dé kans om het te vragen. Op deze manier breid je je netwerk uit en wie weet komt het je tijdens je werk ten goede! Stap je niet zo makkelijk op iemand af en weet je niet goed hoe je een gesprek kunt beginnen? Geen paniek, je kunt het altijd hebben over de goede voornemens.

 

Gelukkig nieuwjaar!

Handjes schudden, de broedplaats van ongemakkelijkheid. Niemand vindt het leuk, maar toch blijven we het doen. Hoe lang na oud en nieuw moet je jouw collega’s nou eigenlijk een gelukkig nieuwjaar wensen? Geef je drie zoenen? Of misschien wel twee? Kies bij twijfel voor de veilige optie, een hand en drie zoenen, tot een week na de feestdag. Niemand heeft namelijk nog zin in een gelukkig nieuwjaar aan het einde van januari.

 

Kortom, wees jezelf en blijf professioneel. Op die manier overleef je die eerste ongemakkelijke momenten wel!

Reactie schrijven

Commentaren: 0