Blog: Burn-out


Het blog van deze maand gaat in op de vraag wat een burn-out is en wat je zoal ertegen kan doen. Alle feedback is welkom, dus laat maar weten wat je ervan vindt! Bekijk zeker ook meer werk van Daphne. Veel leesplezier!


Uit bed rollen voor een tentamen na een avond stappen met vrienden. Daarna nog even sporten, socializen en door naar je bijbaan voor een shift. Studenten hebben het er maar druk mee. Steeds meer studenten kampen daarom met klachten van een burn-out. Omdat het niet altijd even makkelijk is om de symptomen te herkennen, vatten we in deze blog samen wat het is, waardoor het komt en wat je er aan kan doen.

 

Wat is een burn-out eigenlijk?

Veel jongeren hebben te maken met stress, maar wat is dat nou eigenlijk? Stress is een fysieke reactie in je lichaam, die kan leiden tot een gevoel van spanning of druk. Door stress maakt je lichaam hormonen aan, waardoor je alert wordt op ‘bedreigende’ situaties en klaar bent om te vechten of vluchten. (Heel) vroeger betekende een gevaarlijke situatie dat er bijvoorbeeld een roofdier achter je aan zat. Tegenwoordig signaleren je hersenen veel minder heftige prikkels zoals een melding van Google agenda als gevaar, en maken ze evengoed stresshormonen aan.

 

Bij een burn-out worden deze stresshormonen overmatig aangemaakt. Je stelt je lichaam zo lang bloot aan deze stress, tot op het punt dat je niet meer kan. Je hebt geen energie meer, dus alles maakt je moe en gestresst. Motivatie vinden is dan heel lastig, maar je blijft doorgaan want ‘ik heb toch geen burn-out? Ik ben nog zo jong’

 

Waarom hebben zoveel studenten een burn-out?

Een burn-out kan door een combinatie van stressfactoren komen. Denk aan een veeleisend privéleven en huisgenoten met wie je dingen moet doen. Maar ook vrienden met wie je af en toe ook nog een drankje moet doen en ouders die je ook wel vaker dan één keer per jaar wilt zien. Daarnaast de studieschuld die lijkt te vermenigvuldigen per maand en de verwachtingen rondom je studie zijn ook niet niks. Dit alles leidt tot een toenemend aantal burn-outs onder studenten.

 

De grootste boosdoener blijkt overigens de hoge studiedruk te zijn waar tegenwoordig het merendeel van studenten tegenaan loopt. Vooral het eerste jaar van een hbo- of wo-opleiding blijkt een uitdaging. De meeste hogescholen en universiteiten hanteren een minimum puntenaantal dat je moet halen om de studie te mogen vervolgen. Deze last zorgt bij veel studenten voor psychische problemen zoals slaaptekort, stress, paniekgevoelens, emotionele uitputting en de toenemende vijand; de burn-out.

 

Wat kun je doen als je denkt een burn-out te hebben?

Gewoon doorwerken terwijl je een burn-out hebt, kan de klachten alleen maar verergeren. Daarom hebben we een aantal tips samengevat waarmee je aan de slag kan als je last denkt te hebben van een burn-out.

 

Wees eerlijk naar jezelf. Op het moment dat je merkt dat het niet goed gaat, negeer het dan niet en trek aan de bel. Praat erover, met wie dan ook, en kijk welke manieren er zijn om de situatie onder controle te houden of op te lossen. Overweeg een professional in te schakelen, voor wat dan ook? DOEN! Het stigma dat therapie alleen bestaat voor mensen met een ernstige mentale aandoening mag nu ook wel eens opbokken.

 

Nee zeggen is geen misdaad. Ja ja, dit hebben we al honderd keer gehoord. Maar leg eens uit; als dit zo bekend in de oren klinkt, waarom doen we het dan nog steeds niet? Als je overal maar ja tegen zegt, stel je hoe dan ook een keer iemand teleur, inclusief jezelf. Want op een gegeven moment kom je jezelf tegen en wordt het allemaal te veel. Dus zeg gewoon een keer nee tegen het overnemen van een shift voor die ene collega die je toch eigenlijk niet mag. Of tegen dat avondje stappen als je liever op de bank wilt hangen met een film en een glas wijn. Je echte vrienden begrijpen je wel.

 

Praat erover. Het is goed om, als je de eerste tekenen van overspannenheid herkent, meteen met je leidinggevende, studiebegeleider of iemand anders in je directe omgeving te praten. Kaart aan dat je constante stress en druk ervaart. Zij kunnen misschien de druk verlichten.

Reactie schrijven

Commentaren: 0